Місія Нової української школи – допомогти розкрити та розвинути здібності, таланти й можливості кожної дитини на основі партнерства між учителем, учнем і батьками. Важлива складова гармонійного розвитку особистості дитини – єдність системи виховання. Лише за умови спільних зусиль педагогів та батьків можливо досягти надзвичайних результатів. Взаємодія класних керівників Первомайської гімназії №5 із батьками – це цілісна соціально-психологічна система, яка складається з компонентів, взаємопов’язаних між собою: співпраця, спілкування, співробітництво, співтворчість. Основними умовами ефективності педагогічного партнерства між сім’єю та школою також є взаєморозуміння, дотримання етики спілкування, позиції рівноправності, зацікавленість обох сторін в гармонійному розвитку та вихованні дітей, а також використання найрізноманітніших форм співпраці…
Батьківські збори
Традиційною формою є проведення батьківських зборів: організаційні, тематичні, підсумкові тощо. При будь-якій з них наші педагоги враховують основні стратегічні моменти у проведенні батьківських зборів, щоб учасники залишалися задоволеними як від процесу, так і від результатів, а самі збори спряли розвитку культури співробітництва. І хоча деякі класні керівники вважають, що у реаліях сьогодення батьківські збори у традиційному форматі є застарілими, але вони активно шукають та впроваджують нові, нетрадиційні форми зустрічей батьків. Як ось: Телегера Н.М. (класний керівник 1-А класу), набираючи двічі поспіль 1-й клас в нашій гімназії, спочатку проводила організаційні зустрічі (іноді за круглим столом, така собі, настановча батьківська міні-конференція) для знайомства зі школою, програмою, батьків з батьками та вчителями. А завершуючи навчальний рік або 4-й клас, теж збираються з батьками за круглим столом у кабінеті релаксу за філіжанкою кави або чаю.

Прихильницею нетрадиційних батьківських зборів є і класний керівник 2-Б класу Мещерякова О.І.. Це і різноманітні тематичні зустрічі, і групові заходи у формі діалогу чи роботи в командах тощо. У процесі неформального спілкування зароджуються гарні, дружні стосунки всередині батьківської спільноти, що позитивно впливає на атмосферу у класі в цілому.
«Найкращими помічниками вчителя є батьки-партнери», – вважає класний керівник 1-Б класу Чаловська С.П.. Тож батьківські збори Світлана Петрівна організовує у вигляді шкільних екскурсій за локаціями. На зборах відбувається спільне планування освітнього процесу, робота «Батьківського університету», проводяться консультації.

За період навчання 1-Г класу (класний керівник Корня В.В.) вже було проведено 2 засідання батьківських зборів у стінах гімназії. На перших – була проведена екскурсія гімназією, метою якої було поглиблене знайомство з шкільним приміщенням і його історією.


Різноманітні форми (від традиційних до нестандартних) батьківських зборів практикує класний керівник 6-А класу Липа О.А. Це і батьківські збори-тренінг «Ефективне батьківство» з інтерактивними методами і вправами. Мета зборів – аналіз стилів батьківської поведінки стосовно дітей та їх вплив на процес формування особистості дитини. Батьки на цих зборах усвідомлюють важливість відповідального ставлення до батьківства; вплив стилів батьківської поведінки на дитину.
І тематичні батьківські збори «Турботливі батьки – успішна дитина», на яких батьки 6-А поглибили знання з питань виховання дітей, ділилися своїм досвідом сімейного виховання; підвищували власну компетентність у питаннях дитячо-батьківських стосунків, спілкувалися – як активізувати комунікативну взаємодію в сім’ї; аналізували свою виховну діяльність.
Нетрадиційні батьківські збори у 6-А класі відбуваються у формі екскурсій, мета яких – згуртувати класну родину, обговорити цікаві моменти під час подорожі, обмінятися думками від побаченого, у неформальній атмосфері обговорити проблеми, які виникають у класі. Такими були подорожі разом з батьками до міста Умань («Софіївський парк») та екскурсія до «Музею ракетних військ».


Роботу з батьківським колективом у 5-А класі (класний керівник Іванова Г.В.) було розпочато ще влітку, напередодні нового навчального року – перед вступом дітей у навчальний процес в основній школі – 5 класі. На вступних (ознайомлювальних) батьківських зборах батьки мали можливість отримати інформацію і поставити питання, надати пропозиції щодо адаптаційного періоду у 5 класі. Ганна Василівна вважає, що батьківські збори є одним з основних методів роботи з батьківською спільнотою, адже вони дають можливість висвітлити тематичне питання, актуальне для батьків, а також обговорити нагальні питання класного колективу. На такі засідання також запрошуються і вчителі-предметники з метою надання консультативної допомоги батькам.

Однією з цікавих форм зборів є проведення батьківського вечора ««Можна» і «Не можна» у нашій родині» у 5-Б класі (класний керівник Павлова І.В.). Під час заходу батьки дітей-друзів спілкувалися між собою, знаходячи спільні інтереси своїх дітей, думали, як допомогти їм урізноманітнити дозвілля. Влаштували «мозковий штурм» щодо тонкої межі від «можна» до «не можна»; важливості та видів батьківського контролю. Класний керівник дала поради щодо підвищення рівня їх педагогічної культури й активності у вихованні.
Проводить батьківські збори, як в очному, так і в дистанційному форматах, використовуючи різноманітні методи та форми роботи з батьками, класний керівник 6-Б класу Ключенко О.Л.. «Родзинками» зборів Ольги Леонідівни є анкетування батьків за допомогою Google Форм. До початку зборів це – «Питання, які мене турбують…», що допомагають в організації, тематиці, проблематиці зустрічі батьків. А після батьківського засідання – відповідають на питання, які ще залишилися відкритими, результатом чого, є завершення обговорення, вирішені проблеми у класі. До зборів класний керівник 6-Б традиційно готує для батьків відеозвіт:
Зустрічі батьків в онлайн-форматі практикує класний керівник 6-В класу Глушко В.В. Це обговорення виховних моментів, класних проблем, нагальних потреб.

Кожне засідання батьківських зборів у 7-А класі (класний керівник Пархоменко О.С.) розпочинається із перегляду повчального мультфільму із психологічним аспектом. Ці анімаційні фільми про зв’язок поколінь та взаємовідносини у сім’ї вчать дорослих звертати увагу на свої емоції та почуття.

Ще одна цікавинка у роботі з батьками в 7-А є традиційною. За підсумками навчального року на батьківських зборах (або онлайн) Олена Сергіївна проводить анкетування із «Аукціоном ідей» для планування на наступний рік. Враховуючи всі думки та побажання, класна родина із задоволенням у новому навчальному році реалізовує свої плани.
Однією з «родзинок» у своїй роботі з батьками класний керівник 8-Б класу Браковець І.О. вважає батьківські збори на тему «Роль родини в розвитку моральних якостей підлітків», адже моральні цінності виховуються саме в сім’ї, а тому спілкування з цієї теми допомагає батькам у формуванні найкращих людських якостей своїх дітей.
Класний керівник 8-В класу Майстренко І.Ю. акцентує увагу на успішності своїх вихованців, а тому і на батьківських зборах говорить про «Вплив сім’ї на успішне навчання дитини».
Питання успішності та шляхи її покращення, яке постійно підіймається на батьківських зборах, хвилюють і класного керівника 3-Б класу Михайльонок С.В.. Окрім цього, вчителем проводилися тематичні батьківські збори, присвячені вихованню моральних якостей, формуванню здорового способу життя та безпеці дітей.
Традиційні батьківські збори проводить класний керівник 2-В класу Таран С.М., використовуючи при цьому, різноманітні методи роботи з батьками: дискусії, анкетування, пам’ятки…
А ось класний керівник 4-В класу Палій Г.О. вважає колективні батьківські збори недоцільними, адже у НУШ учитель не має права обговорювати публічно успіхи чи невдачі учнів, а отже, шукає інші, ефективніші форми роботи з батьками. Наприклад, Галина Олексіївна спільно з психологом школи Анною Олександрівною запросила батьків за «круглий стіл», де надавалися практичні поради щодо виховання дітей та створення позитивного ставлення до школи і навчання загалом. І батькам, і класному керівнику сподобалося таке спілкування, тож – далі буде…
Індивідуальні зустрічі з батьками
Індивідуальні зустрічі є дуже важливими у процесі спілкування з батьками. Вони сприяють взаємному інформуванню педагогів і батьків про особливості виховання конкретної дитини і, перш за все, обміну педагогічним досвідом, який у кожного неповторний.
Для того, щоб стосунки були відкритими та відбувалося продовження діалогу, класні керівники гімназії стараються, щоб кожна зустріч, проведена з батьками, приносила реальні результати. При цьому, батьки отримують від класного керівника відповіді на всі, поставлені ними, запитання.
Індивідуальні зустрічі/консультації віч-на-віч (класний керівник Телегера Н.М. називає їх локаціями): «Батьки – медична сестра», «Батьки – вчителі-предметники», «Батьки – адміністрація», «Батьки – діти – класний керівник» є основною формою роботи з батьками у 1-А класі. Тобто, якщо у батьків виникли питання конкретно до колег, класний керівник домовляється про зустріч на певний час і всі питання вирішуються не на загал, а тет-а-тет і в зручний час для обох сторін. При цьому, іноді це відбувається за кавою, аби зняти напругу. Ці локації економлять час обох сторін: можна батькам послухати не за всіх дітей, а особисто за свою дитину, її досягнення і динаміку росту або, наприклад, вирішити проблеми в поведінці учня.
Класний керівник 2-В Таран С.М. та асистент вчителя Шумська О.Г. у роботі з батьками величезну увагу приділяють індивідуальним консультаціям, бесідам, вирішенню проблемних питань.

А класний керівник 7-А класу Пархоменко О.С. використовує в індивідуальній роботі з батьками нетрадиційні онлайн-методи: виконання завдань, чек-листів з фото та відеоматеріалами, де діти разом із батьками організовували своє дозвілля. Цей вид роботи має об’єднувальний ефект, а також є способом викликати позитивні емоції та гарні спогади.
Спостерігаючи за навчальними успіхами та невдачами підлітків, змінами в їх поведінці, класні керівники 8-Б та 8-В класів Браковець І.О. і Майстренко І.Ю. організовують індивідуальні консультації батьків, вирішення конфліктних ситуацій за участі батьків, які дають змогу налагодити співпрацю та взаєморозуміння у класній родині.

Із усіх форм роботи з батьками класний керівник 4-А класу Станішевська І.О. найчастіше обирає індивідуальні. Це і суто педагогічні консультації, і «телефон довіри» у вечірні години.
У роботі з батьками класний керівник 4-В класу Палій Г.О. надає перевагу індивідуальному спілкуванню з батьками тет-а-тет або телефоном. Під час таких розмов діалог стає конструктивнішим, проблеми розглядаються об’єктивно і вирішуються спільно.
А класний керівник 3-Б класу Михайльонок С.В. проводить індивідуальні консультації, бесіди для батьків, чиї діти потребують додаткової підтримки.

Окремої уваги заслуговує такий метод роботи з батьками 5-А класу (класний керівник Іванова Г.В.), як спілкування. Воно здійснюється як в індивідуальному очному форматі, так і у форматі спілкування у Telegram-спільноті. Це дає можливість швидкого інформування батьків, залучення до анкетувань, вивчення думки, інтересів, вирішення проблемних завдань та розв’язання організаційних питань.
Групові форми роботи з батьками обирає для себе класний керівник 3-А класу Зайцова А.О.. Це і спільна діяльність, і обмін думками, інформацією, почуттями… У неформальній обстановці, за чашкою чаю чи кави ведуться розмови про виховання дітей, складаються плани на майбутнє.

Особистий контакт та зворотний зв’язок з батьками налагоджені в роботі класного керівника 6-В класу Глушка В.В.. Володимир Володимирович часто запрошує батьків на індивідуальні бесіди, пише до батьків у особистому чаті.
Індивідуальні зустрічі батьків з членами адміністрації, вчителями-предметниками, індивідуальні консультації з батьками, які дозволяють вирішити деякі організаційні педагогічні і психологічні питання, організовує класний керівник 7-В класу Колесніченко А.О..


Постійна комунікація, індивідуальні консультації з батьками класного керівника 6-Б класу Ключенко О.Л. дають їм можливість допомагати одне одному, краще розуміти інтереси, потреби та можливості дітей.
Індивідуальне спілкування під час відвідування родин учнів (обстеження умов проживання), консультації, бесіди практикує класний керівник 5-В класу Богульська Є.В.
Інші форми спілкування з батьками
Для плідної роботи класного керівника необхідне спілкування з батьками та дітьми, – постійний тристоронній діалог. Часто це спілкування відбувається у телефонному режимі. Окрім цього, у кожному класі нашої гімназії організовано додаткові комунікації, тобто групи у Viber та Telegram.
У 1-А класі щоденно працює класна Viber-група, де вчитель Телегера Н.М. звітує для батьків про вивчені теми на уроках, класні і позакласні заходи, також публікуються оголошення, фотозвіти тощо.

Класний керівник 1-Г класу Корня В.В. створила батьківську спільноту у Viber, де активно обговорюють з батьками усі питання щодо навчання, виховання і розвитку дітей. Також у класного колективу є група у Telegram, в якій постійно виставляються фото і відео із спільних заходів, діляться цікавинками і світлинами зі шкільного життя. Наприклад, найактивніші батьки класу долучилися до вивчення роботи шкільної їдальні, відвідавши харчоблок і залу, в якій харчуються діти. Про результати такого знайомства і свої гарні враження розповіли іншим батькам класу у батьківському чаті.
Тісна співпраця між вчителем та батьками відбувається через мережу Viber у 2-В класі (класний керівник Таран С.М.). За допомогою групи вирішуються класні нагальні питання, вчитель радиться з батьками та залучає їх до участі у житті класу та гімназії.
У 3-Б класі (класний керівник Михайльонок С.В.) налагоджено спілкування з батьками через соціальні мережі, що дозволяє оперативно інформувати про шкільні події, успіхи та проблеми учнів.
Інформування батьків про життя класу ефективно здійснюється через батьківський чат у Viber-групі 7-В класу (класний керівник Колесніченко А.О.).
«Родзинкою» віртуального спілкування батьків 9-А класу (класний керівник Сікорська Г.Ю.) є отримання відповідей на запитання «Діалог на стіні» у Viber-групі.
Залучення батьків до освітнього процесу
Виховання і розвиток дитини неможливий без участі батьків. Аби вчитель міг покластися на батьків у наданні будь-якої необхідної допомоги і вони були зацікавлені у виховному процесі, класні керівники гімназії переконують батьків у тому, що розуміння своїх дітей є найблагороднішою і найцікавішою справою. Адже діти вчаться на прикладі своїх батьків, формуються позитивні взаємини батьків зі своїми дітьми, встановлюються емоційні контакти.
Слід зазначити, що, залучаючи батьків гімназистів до освітнього процесу, усвідомлюємо переваги такої співпраці:
– вчитель отримує додаткову інформацію про дітей;
– суттєва підтримка батьків у створенні комфортного освітнього середовища;
– допомога батьків у проведенні виховних заходів (участь в екскурсійній діяльності, реалізації проєктів, підготовка до свят тощо);
– саме участь батьків у виховному процесі збільшує їхню повагу до роботи вчителя.
Класний керівник 1-А класу Телегера Н.М. практикує довільні сучасні форми спілкування з батьками: родинні гостини, участь у благодійних ярмарках, урок «Зустріч поколінь», екскурсіях до музею або лісу тощо.



Батьків 1-Б класу об’єднує активна життєва позиція класного керівника Чаловської С.П.. Педагог залучає їх до колективних творчих справ, участі у творчих конкурсах, екскурсіях до краєзнавчого музею, АРТХабу «Вінграновський», стежками рідного краю. Спільні проєкти «Добре серце», «Подарунок воїнові», «Життя без сміття» посідають чільне місце у патріотичному та екологічному вихованні малюків.


Класний керівник 1-Г класу Корня В.В. тісно співпрацює з батьками. Адже вони є активними учасниками освітнього процесу як партнери, так і як відповідальні наставники своїх дітей. За такий короткий проміжок часу спільними зусиллями вже чимало зробили для адаптації першокласників. З метою формування дружнього класного колективу, разом з батьками відвідали «Краєзнавчий музей» нашого міста та взяли участь у майстер-класі з виготовлення свічок. Батьки активно долучилися до цікавого і творчого ювілейного тижня, присвяченого 50-річчю школи. Благодійні акції на користь ЗСУ, різноманітні збори, проєкти: «Життя без сміття», «Допомога чотирилапим» – у доброчинній «скарбничці» батьківського колективу. У поточному навчальному році діти разом з батьками, дідусями і бабусями взяли активну участь у благодійних ярмарках.



Залучає батьків до суспільного життя гімназії і класний керівник 2-В класу Таран С.М. Це активна допомога дітям за їх участі у шкільних конкурсах, святах. Це і організована батьками участь у ярмарках, допомога ЗСУ.

Створюючи сприятливі умови для навчання та розвитку дітей, класний керівник 3-Б класу Михайльонок С.В. невтомно співпрацює з батьками учнів. Спільна робота спрямована на підвищення успішності учнів, виховання відповідальних та активних громадян, зміцнення дитячо-батьківських стосунків. Світлана Валеріївна постійно залучає батьків до організації та проведення класних заходів, свят та екскурсій, проводить бесіди на морально-етичні теми. У класі енергійно працюють над створенням комфортного шкільного середовища – благоустрою класу та закладу в цілому.



Активну участь у громадському житті гімназії беруть і батьки 4-А класу (класний керівник Станішевська І.О.). Вони «донатять» на ЗСУ, збирають посилки-подарунки для захисників. І жоден ярмарок ще не обходився без участі батьків четвертокласників.


Робота з батьками учнів 5-А класу(класний керівник Іванова Г.В.) організована на засадах педагогіки партнерства, яка базується на спілкуванні, співпраці та взаємодії між учителем, батьками та учнями. Колектив батьків постійно залучається до проведення загальношкільних заходів за участю їх дітей (організація благодійних ярмарків, інсценізація казки тощо). Напередодні ювілею школи батьки (колишні випускники нашої гімназії) разом зі своїми дітьми стали учасниками інтервʼю – обміну спогадами про роки навчання у стінах рідної гімназії.


Задля згуртування учнівського і батьківського колективів класний керівник 2-Б класу Мещерякова О.І. організовує спільні поїздки-екскурсії разом з дітьми, від яких другокласники завжди у захопленні, адже щоразу це зустріч із дивами… Веселі конкурсні програми, в яких беруть участь, як гімназисти, так і їх батьки, все більше і більше подобаються всім. Спільне дозвілля об’єднує та надихає на нові зустрічі та подорожі.


Батьки 3-А класу (класний керівник Зайцова А.О.) є активними учасниками навчального і виховного процесів. Аліна Олександрівна разом із батьками влаштовують для дітей різноманітні заходи, цікаві майстер-класи, уроки-зустрічі. Для згуртування колективу організовуються пізнавальні поїздки, екскурсії, походи до кінотеатру. Батьки із задоволенням беруть участь у всіх цих активностях, адже це і спосіб краще пізнати своїх дітей, і допомога класному керівнику.


Одним із основних пріоритетів класного керівника 4-В класу Палій Г.О. є партнерство вчителя та батьків, спрямоване на повноцінне навчання та виховання дітей. Результатом цієї взаємодії є вдалий, цікавий захід до 50-річчя школи «Зустріч поколінь», залучення батьків до волонтерських заходів, ярмарків, які проводяться у закладі.


Свято «Зустріч поколінь» об’єднало і класну родину 5-В класу. Молодий класний керівник Богульська Є.В. організовує та впроваджує спільні заходи щодо покращення поведінки учнів та загальної «атмосфери» у класі. Батьки залучаються до шкільних заходів та благодійних акцій, ярмарків, донатів. Для батьків також організовано проведення циклу бесід: «Профілактика травматизму», «Обережно вибухонебезпечні предмети», «Правила пожежної безпеки» тощо.

«Зацікавлюючи батьків шкільним життям дітей, можна досягти чудових взаємин та дієво залучати їх до навчально-виховного процесу», – вважає класний керівник 6-А класу Липа О.А.. Це і запрошення батьків на творчі виступи їх дітей, свята, концерти, і спільні мандрівки та дружнє спілкування…

Засади педагогіки партнерства є основоположними для взаємин з батьками Ключенко О.Л., класного керівника 6-Б класу. Ольга Леонідівна переконана, що неформальне спілкування під час екскурсій і подорожей – це елементи успішної взаємодії. Батьки є ініціаторами класних свят та надійними супутниками класного колективу у позашкільних мандрівках.


«Головне – будувати партнерські відносини з батьками, адже виховання дітей – це спільна справа сім’ї та школи!», – впевнений класний керівник 6-В класу Глушко В.В. Педагог влаштовує для учнів та їх батьків туристичні походи, пікніки, квести, спортивні змагання (спортивна сімейна естафета до Дня козацтва), екскурсії школою задля ознайомлення з освітнім середовищем, в якому навчаються діти (спільне вшанування загиблих випускників біля «Стіни пам’яті»).




«Батьки – наш тил. Важливою ланкою в побудові виховної роботи є взаємодія педагога з батьками. Сім’я – те природне середовище життя і розвитку дитини, в якої закладаються основи особистості. Яку б сторону розвитку дитини ми не взяли, завжди виявиться, що вирішальну роль у тому чи іншому віковому етапі відіграє родина. Робота ж педагога полягає у залученні батьків до співпраці, до творчих івентів, до шкільного життя дітей», – розмірковує класний керівник 7-А класу Пархоменко О.С.
Олені Сергіївні дуже легко працюється з батьками, адже вони завжди готові допомогти класному керівнику, організувати дозвілля своїх дітей. Це і спільні поїздки (до міста Умань), і солодкі святкування (календарні свята, тематичні ярмарки). Батьки швидко реагують на потреби дітей. Наприклад, в 7-А щороку відзначається День обіймів з батьками. Тож дорослі із задоволенням обіймаються та роблять фото зі своїми дітьми.


Батьки 7-В класу (класний керівник Колесніченко А.О.) є активними учасниками виховного процесу. Під час спільних поїздок до лісу, «Музею ракетних військ» батьки набувають досвід взаємодії не тільки зі своєю дитиною, але і з її однокласниками та батьківською громадськістю в цілому. Батьки семикласників беруть активну участь у волонтерській та благодійній діяльності: ярмарки, благодійні донати на ЗСУ, збір кормів для безпритульних тварин. Цікаво та хвилююче відбулася «Зустріч поколінь» з батьками-випускниками, присвячена ювілею школи.


Класні керівники 8-Б та 8-Б класів (класні керівники Браковець І.О., Майстренко І.Ю.) спільно планують та впроваджують у роботу зі своїми класними колективами – спілкування батьків і дітей «Зустріч поколінь», обмін думками «Батьки і діти»; участь в шкільних благодійних ярмарках, акціях допомоги ЗСУ; організовують екскурсії з метою ширшого ознайомлення батьків із життям гімназії.


Для залучення батьків до освітнього процесу класний керівник 9-А класу Сікорська Г.Ю. використовує як індивідуальні бесіди, так і батьківські збори. А спільні екскурсії «батьки-діти» додають у взаємовідносини між батьками, дітьми, класним керівником – особливих позитивних емоцій, поваги, дружніх стосунків…
Отже, взаємодія батьків і школи – це тривалий процес, довга і клопітка праця, що вимагає терплячого, неухильного дотримання обраної мети. Наші компетентні, креативні класні керівники не зупиняються на досягнутому та продовжують шукати нові шляхи співпраці з батьками. Адже у нас одна мета – виховувати майбутніх творців життя!